شاه نعمتالله ولی یا شاه ولی شاعر و عارف قرن هشتم و بنیانگذار سلسله نعمتاللهی. وی عرفان و تصوف را نزد شیخ عبدالله یافعی فراگرفت. او در درجه اول عارفی غزلسرا بود که از شعر برای بیان مفاهیم عرفانی استفاده میکرد.او علاوه بر تحصیل علوم مرسوم، به عبادت، ریاضت و هدایت مردم مشغول بود و طریقتی جدید در تصوف ایجاد نمود. سلسله نعمت اللهی پس از او به هند منتقل شد؛ اما با روی کار آمدن حکومت قاجار، سلسله نعمتاللهی به ایران بازگشت. درباره مذهب شاه نعمتالله اختلاف است. عدهای تشیع او را قطعی میدانند و عدهای دیگر برای سنی بودن وی به شواهدی استناد کردهاند. مهمترین اثر وی دیوان اشعاری است که مشتمل بر دوازده هزار بیت است. از او رساله و اشعاری درباره مهدی موعود به جای مانده است.
شاه نعمتالله به شهرهای مختلفی سفر کرد و ۲۵ سال آخر عمر خود را در ماهان از شهرهای کرمان گذراند و در همانجا از دنیا رفت.
حمید فرزام در کتاب «تحقیق در احوال و نقد آثار و افکار شاه نعمتالله ولی» نوشته است:
نخستین کسی که فرمان داد گنبد و بارگاهی رفیع و مجلل بر مرقد شاه ولی بنا کنند، سلطان احمد شاه بهمنی پادشاه دکن هندوستان بود که از مریدان و هواخواهان خاص او بهشمار میرفت. … کتیبه کهن و تاریخی بسیار گرانبهای سر در مزار شاه ولی که یادگار اخلاص و ارادت بی شائبه سلطان احمد شاه و فرزند او به آن عارف بزرگ نامی است، هنوز هم پس از پنج و نیم قرن زینت بخش آستان شاه ولی است.
معماری
این بنا که امروزه ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد، در آغاز به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بر فراز فضایی چهار گوش درون باغ بزرگی بوده که در دورههای بعدی بناهای دیگری در کنار آن ساخته شدهاست. عمارت تاریخی مرقد شاه نعمتالله ولی، صحنها و رواقهای پیرامون آن نزدیک به شش هزار متر مربع گستردگی دارد. این عمارت آمیختهای هنر معماری شش سده اخیر است.
آرامگاه در آغاز یک تک بنا در میان باغی پهناور بود و در نمای بیرونی خود از تزئینات نماسازی و کاشیکاری بهرهمند بودهاست. هم اینک نیز بخشی از این نماسازی با کاشیکاری معرق و زیبا با نقش اسلیمی و رنگهای لاجوردی، فیروزهای، سفید و زرین در سر در باختری مقبره دیده میشود. دو گلدسته بلند، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ، سردر محمد شاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد از دیگر بخشهای آرامگاه شاه نعمتالله ولی هستند.
نمای بیرونی
بنا و باغ آرامگاه از دو طرف به خیابان منتهی میشود. در جاده عمومی که در گذشته از میان شهر عبور میکرده جلوخان وسیعی در سمت چپ دیده میشود. این جلوخان به شکل نیم دایره است و نزدیک به ۳ متر از کف جاده ارتفاع دارد. این جاده در واقع رودخانه قصبه یا گذرگاه دو رودخانه است و برای جلوگیری از خطر رودخانه این جلوخان مرتفع را ساختهاند. در وسط این جلوخان حوضی دیده میشود و درخت چنار کهنسالی نیز در سمپ چپ جلوخان قرار دارد که از خطر سیل سال ۱۳۱۱ این شهر نیز جان به دربرده است. دو طرف رودخانه یا همان جاده به دیوار مزار و دیوار خانه متصدی محدود میشوند. این قسمتها را به وسیله دو طاق نما مسدود کردهاند؛ بنابراین آب از سردر داخل فضا میشده و تا ۱ متر در آن بالا میآمدهاست. در گذشته فشار آب طاق نما را کنده ولی صدمه ای به مزار نرسیدهاست.
بر جلوخان دو مناره مرتفع دیده میشود که در زمان محمد شاه قاجار و پس از او ساخته شدهاند و از بلندترین منارههای مساجد ایران بهشمار میروند. سه حیاط و ساختمانهای اطراف شمای کلی آرامگاه را تشکیل میدهند. هر یک از حیاطها یک حوض و تعدادی درخت دارد.
بقعه
این بقعه توسط چهار خواهر به نامهای مینا، آرزو، فرشته و فریبا ساخته شدهاست، که طراح اصلی ان «مینا» است. در اینجا سنگ قبر از مرمری قرار دارد که روی آن آیه تطهیر و اطراف آن نام دوازده امام نگاشته شدهاست. در سویه جنوب غربی رواق پشت حرم فضای کوچکی قرار دارد که نعمتالله ولی دست کم یک چله (چهل شبانه روز) را در آن سپری کرده و در این مدت به پرستش و نیایش و عبادت میپرداخته و این مکان احتمالاً پیش از عصر صفویه ساخته شده که در زمان احداث رواق آن را حفظ نمودهاند.
چله خانه
در جنوب غربی بقعه و در عرض تالار بزرگ از سمت در ورودی به سوی گنبدخانه، اتاقی بسیار کوچک با طاق کوتاه دیده میشود که میگویند روزگاری چله خانه شاه نعمتالله بودهاست. شواهد موجود ساخت این بنا را به پیش از عصر صفویه نسبت میدهند و گویی در ساخت و سازهای بعدی آن را به خوبی حفظ کردهاند. گوناگونی رنگهای به کار رفته در تزیینات نشانههایی از دوران پس از تیموریان را دارند.
البته برخی هم بر این باورند که این قسمت باقی مانده بنایی است که به مرور زمان به رواق الحاق شدهاست. این بنا از قدیمیترین بخشهای مجموعه بهشمار میرود و سقف آن به شکل کلاه صوفیان و دارای ۱۲ ترک است. بر روی در و دیوار این قسمت، آیات، احادیث و اشعاری به رنگهای سفید و آبی و قرمز با این مضامین دیده میشود: اشعاری در وصف جایگاه علی و امامهای شیعه، وصف شاه نعمتالله ولی و توصیف شهر ماهان.
رواق شاه عباسی (دارالحفاظ)
بنای دارالحفاظ از قسمتهای قابل توجه این مجموعه است که قدمت ساختمان آن بر اساس کتیبه موجود به زمان شاه عباس اول بازمیگردد و به همین مناسبت به رواق شاه عباسی شهرت دارد. این رواق در زمان حکومت بیک تاش خان ساخته شده و طول آن ۳۳، عرض آن ۹۹ و ارتفاع آن ۱۴ متر است. در ضلع جنوب شرقی این بنا دو سنگ قبر صندوقی شکل به چشم میخورد که یکی به آغاخاتون (همسر خلیل بیک افشار) و دیگری به بیک تاش (فرزند ولی خان) تعلق دارد. میگویند درهای این مقبره کاری از علیشاه نجار هستند.
دو در ورودی داخل دارالحفاظ وجود دارد که یکی به حرم و دیگری به صحن شاه عباسی (میرداماد) راه دارد. بر بدنه شمالی سردر ورودی حرم، داخل رواق شاه عباسی، سنگ زیبایی مزین به نام دوازده امام قرار دارد که شخصی به نام قطب الدین آن را نذر سید کردهاست. بر بالای این مدخل کتیبه ای به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی دیده میشود که نام احمد شاه و تاریخ ساختمان حرم را در خود دارد. این کتیبه به این صورت خوانده میشود: شهاب الملک و الدنیا و الدین… احمدشاه ابوالمفازی و تاریخ اتمام ۸۴۰ ه.ق کتیبه دیگری نیز در این قسمت وجود دارد که شامل اشعار عارفانه ای در مدح شاه و به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشیهای آبی است. بر بالای طاق ورودی و دور تا دور رواق کتیبه گچ بری شده و زیبایی به خط ثلث بر زمینه زرد رنگ جلب توجه میکند که آیاتی از سوره توبه را دربردارد. این آیات سعی در تأکید بر این مفاهیم دارند: لزوم امر به معروف و نهی از منکر، به جای آوردن فرمانهای خداوند، برپایی نماز، تحقق وعده الهی به مؤمنان، ستیز با کفار و منافقان و توبه از گناهان.
صحن میرداماد (شاه عباسی)
در پشت بنای دارالحفاظ صحن دلباز و مصفای میرداماد قرار دارد. ابعاد این صحن ۲۴ در ۳۱٫۵ متر است و حوضی مرمری به نام کوثر با ابعاد ۵٫۶ در ۳ متر در میان آن قرار دارد که متعلق به دوران شاه عباس اول است. صحن میرداماد به صحن شاه عباسی نیز شهرت دارد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار بازسازی شدهاست. در شرق این صحن سردر مقرنس کاری شده دارالحفاظ خودنمایی میکند که روی آن شعری به خط ثلث سفید بر زمینه آبی دیده میشود. بانی این صحن بکتاش خان – حاکم صفویان در بغداد- و معمارش استاد کمال الدین حسین بود.
صحن وکیل الملک
صحن وکیلالملک از یادگارهای محمد اسماعیل خان نوری وکیل الملک حاکم کرمان است.
صحن حسینیه
این صحن منارههایی بلند دارد که ارتفاع آنها ۴۲ متر عنوان شدهاست. زمان ساخت این صحن به دوره محمدشاه قاجار بازمیگردد و بانی ساخت آن عبدالحمید میرزا -شاهزاده قاجار و حاکم کرمان- و معمار آن شخصی به نام استادرضا بود. در ضلع غربی این صحن فضای وسیعی با ابعاد ۲۳ در ۴۵٫۷ متر وجود دارد. سردری چشم نواز با دو مناره آجری مزین به کاشی کاری، مقرنس کاری و خطوط بنایی بخشهای تماشایی این صحن اند و ایوانها و تعدادی اتاق نیز گرداگرد آن شکل گرفتهاند. این صحن به وسیله یک پل به خانه بیگلر بیگی (مشهور به خانه متولی باشی) ارتباط داشته که در جریان سیل سال ۱۳۱۱ ه.ق از بین رفتهاست. به همین دلیل برخی این صحن را با عنوان بیگلربیگی نیز میشناسند. خانه مذکور بین سالهای ۱۲۵۰ و ۱۲۶۰ هجری قمری در زمان حکومت محمد شاه قاجار ساخته شدهاست و از سال ۱۳۹۲ به عنوان هتل مورد استفاده قرار میگیرد.
صحن اتابکی
صحن اتابکی در زمان علی اصغر خان اتابک صدراعظم ناصرالدین شاه و با وجوه اهدایی او تازهترین صحنی است که بنا نهاده شدهاست. ورودی امروزی آن از سمت شرق است که به صحن اتابکی و از آنجا به صحن وکیل الملکی که به رواقهای دوره قاجاریه و گنبدخانه و رواق شاه عباسی و صحن حسینیه دسترسی دارد منتهی میگردد.
منارهها
چهار مناره کاشی کاری شده در برگیرنده کتیبههای شیعی هستند. پیش از مرمت برای تزیین دور تا دور مناره هشت ضلعی از کلمه علی (ع) استفاده شده بود؛ اما کتیبههای امروزی کمی با گذشته تفاوت دارند. در بخش بالایی هر سمت از مناره کلمه «الله» دیده میشود و قسمت اول شهادتین «لا اله الا الله» در زیر آن تکرار شدهاست. کلمه «علی» نیز چهار بار به صورت الگوی در هم پیچیده نوشته شدهاست. تکرار این شیوه در دور تا دور هشت ضلعی جلوه جالب توجهی دارد. در اینجا تلفیق ستایش الله و تحسین علی (ع) را شاهد هستیم و از چیدمان کتیبه این گونه برداشت میشود که هر کس به علی ایمان بیاورد به عشق خدا میرسد.
کاروانسرا
کاروانسرایی در کنار ضلع غربی آستانه قرار دارد که مربوط به دوران قاجار بودهاست. این کاروانسرا که ورودی آن در جهت شمال است شاه نشین و صحن و حجرههایی را در خود دارد. پس از زمین لرزه ۱۳۶۰ کرمان بخشی از قسمت بالایی گنبد آستانه فرو ریخت و شکافهایی در آن پدیدار شد که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بازسازی شد.این مجموعه طی شش قرن بنا شده و تداوم معماری ایران را در شش قرن گذشته و به صورت زیبایی به تماشا گذاردهاست. عناصر تزئینی مجموعه شامل کاشیکاری، کاربندی، مقرنس، گچبری و نقاشی است.
معماران
بیشترین توسعه این مجموعه در دوران قاجاریه انجام شدهاست. معماران آن استاد کمال الدین حسین و بانی آن بکتاش خان (رواق و صحن میرداماد)، استاد رضاً و بانی آن عبدالحمید میرزاً (صحن حسینیه) هستند. صحن وکیل الملکی و رواقها به دستور وکیلالملک اول و دوم در سالهای ۱۲۸۵ ه.ق بنا گردیدهاست.
نظر (0)